Dlhý čínsky nos – Made in China

Made in ChinaV jednom vtipe, ktorý koloval po internete, je na otázku, ako sa delí čínsky tovar, pripravená odpoveď: na zdraviu škodlivý a na taký, ktorý ešte nebol testovaný.

V intenciách žánru sa v tom vtipe preháňa a zveličuje, no zároveň sa v ňom odráža skutočnosť, ktorá máta čoraz väčší počet ľudí. Podobne ako istý muž, ktorý si predsavzal, že prežije mesiac bez plastov, a neuspel, málokto z nás by mohol prežiť jediný bežný týždeň bez tovaru vyrobeného v Číne.

Výsledkom amerického a západoeurópskeho výrobného exodu do Číny je také ekonomické posilnenie ázijskej krajiny, že sa o nej začína vravieť ako o budúcej veľmoci. Málo sa už vraví o tom, že za neželaným posilňovaním nedemokratického impéria je i nenásytnosť až nenažranosť producentov a spotrebiteľov, ktorí sa inak cítia byť vyznávačmi západných hodnôt.

Aj vďaka ich takmer rovnakej túžbe čo najviac profitovať a čo najlacnejšie nakupovať, ktorá prehlušuje všetko ostatné, nám teraz Číňania môžu ukazovať dlhý nos.

Aj vďaka istote vyplývajúcej z našej nepretržitej nenásytnosti si napríklad istý čínsky veľkovýrobca hračiek dovolí bez kúska hanby odpovedať na otázku slovenského dovozcu, či jeho výrobky majú bezpečnostný certifikát: nie, ale nebude problém vytlačiť nálepky a nalepiť ich na každý výrobok.

Keby sa všetci dovozcovia po takejto odpovedi spamätali a nikdy viac neuvažovali o biznise s podobným partnerom, bolo by to dobré znamenie. Obchodná prax je však zrejme odlišná, veď pred silou čínskeho trhu pokľakol aj Google.

Ak má byť Čína novou veľmocou, potom ňou musí prestať byť Amerika. No veľmoc postavená len na ekonomickej dominancii nebude nikdy rešpektovanou veľmocou.

ToxickýSkutočná veľmoc má nadovšetko v úcte individuálne slobody a ľudské práva a podporuje talentovaných ľudí, lebo vie, že sú jej budúcnosťou.Tento stav duchovného napredovania však v Číne, tak ako státisíce pracovných miest, nevytvoria žiadni západní investori.

Napriek ekonomickej a hodnotovej kríze hovorí v prospech Ameriky v tomto črtajúcom sa súboji aj cena jazyka, ktorý má nevyčísliteľnú hodnotu. Za jazykom totiž treba vidieť i myslenie a najskutočnejšiu skutočnosť. Veď čo iné sa skrýva hoci aj za anglickými nápismi na tovaroch či za anglickými názvami výrobkov, ktoré sú produkované v neanglickom prostredí, než odraz nesmiernej túžby stať sa aspoň na chvíľu súčasťou americkej reality.

Predvolebná vojna medzi demokratmi a republikánmi, ako o nej písal The Washington Post, napovedá, že pri terajšom bolení brucha stoja niektorí dôležití ľudia rozhodujúci o ďalších investíciách do Číny s rukami za chrbtom. Kedy a či vôbec sa rozhodnú vložiť si prsty do krku, je však otázne.

Peter Milčák

Foto 1: Made in China/autor: iolco51/all-free-download.com/Public domain license

Foto 2: pixabay.com

Vložiť komentár